Fibromiyalji Tedavisinde Bütüncül Tedavi Yaklaşımları

Fibromiyalji, özellikle kliniğimize başvuran kadın hastalarımız arasında oldukça sık gördüğümüz bir sorun. Fibromiyalji nedeniyle başvuran hastaların ağrı dışında başka sistemleri de ilgilendiren birçok şikayeti mevcuttur.

✔️Eklem ve kas ağrıları
✔️Yorgunluk, halsizlik, bitkinlik
✔️Baş ağrısı, sırt ağrısı, boyun ağrısı
✔️Uyku bozuklukları, uykuya dalmakta zorluk, gece sık uyanmalar, sabah uykusunu tam alamadan uyanmak
✔️Anksiyete, Depresyon, endişe hali, mutsuzluk, yaşamdan zevk alamama
✔️Konsantrasyon Eksikliği, dikkat eksikliği, beyin sisi

Gibi şikayetleriniz varsa ve 20-50 yaş arası iseniz fibromiyalji olma ihtimaliniz çok yüksek.

Bu şikayeti olan hastalar tanı almakta zorluk yaşarlar. Bu şikayeti olan hastalar çok sayıda doktor ve hastane gezerler. Yaptırdakları kan tahlilleri Genelde normal çıkar. Hastalar olup bitene bir türlü anlam veremez. Bu kadar kendini hasta hisseder iken nasıl herşeyin normal olduğunu anlayamazlar.

Şikayetlerin psikolojik kaynaklı olduğunu düşünmeye başlarlar. Birçok hasta psikiyatri doktorunun önerisi ile antidepresan tedavi almaya başlarlar.

Ortada gerçekten karmaşık bir tablo vardır. Birçok organ sistemini ilgilendiren şikayetler vardır. Bu nedenle bu hastalar fizik tedavi, psikiyatri, dahiliye, ortopedi gibi farklı doktorlara gitmek zorunda kalmıştır. Her doktor ise doğal olarak kendi uzmanlık alanı ile ilgili uygun olan ilaç tedavisine başlar. Ama aldıkları ilaç tedavisine rağmen şikayetleri devam eder. Tam olarak arzuladıkları iyilik haline kavuşamazlar.
.
Peki fibromiyaljinin gerçek nedeni nedir?  Bu hala mevcut bilgilerimizle yanıtı tam olarak bilemediğimiz bir soru?
Ama fibromiyaljinin temelinde

❗️Kronik inflamasyon
❗️BAĞIRSAK geçirgenliği ve gıda intoleransları
❗️Oksidatif stres
❗️Mitokondriyal disfonksiyon
❗️Kronik toksisite
Önemli rol oynar.

Batı TIbbı yaklaşımında Fibromiyalji Tedavisinde  diğer nedeni bilinmeyen kronik hastalıklarda olduğu gibi hastalığın altında yatan kök nedenler irdelenmeden daha çok semptomları baskılanmaya yönelik ağrı kesiciler, antidepresanlar, romatizmal ilaçlar ve nöropatik ağrılara yönelik ilaçlar başlanır.

Bu ilaçlar kısa vadede hastalarda bir rahatlama yaratır, ağrılarını azaltabilir. Ama uzun vadede ise ilaç yan etkilerine bağlı başka sorunlar ile karşılaşılabilir. Tedaviyi sadece ilaçlar ile götürmeye çalışmak kalıcı bir şifayı sağlamaz.

“Bu hastalığın tanısı nasıl konur? Tedavisi nasıl yapılmalıdır? Fibromiyalji gerçekten iyileşir mi?

Aklınızda çok fazla soru işareti olması NORMAL.

Çünkü halen Fibromiyalji tanısı koymak için olması gereken kriterler konusunda konu ile ilgili dernekler veya doktorlar tam bir fikir birliğine varmış değil.

Fibromiyalji tanısı oldukça zor koyulan bir hastalık. Kesin tanıyı koyacak bir kan testi yada görüntüleme yöntemi ne yazık ki hala yok.

Fibromiyalji hastalığı sadece AĞRI ile sınırlı değil. Kronik yorgunluk, dikkat dağınıklığı, anksiyete ve depresyon gibi yukarıda bahsettiğimiz ek problemler eşlik edebilir.

Fibromiyalji tanısını hastada güçlendiren en önemli bulgular

.
✔️En az 3 ay devam eden yaygın kas iskelet sistemi ağrıları vardır.
✔️Hastalar genel olarak ağrılarını 10 üzerinden 7 ve üzeri bir puan ile derecelendirir.
✔️Yapılan muayenede vücut üzerinde belirlenmiş hassas noktalar vardır. Bu noktalara yapılan çok hafif bir baskı bile hastada ağrıya yol açar.
✔️Hastanın ağrısını açıklayacak başka bir hastalığı bulunmayan hastalar Fibromiyalji olarak değerlendirilir.

Eğer sizin de yukarıda saydığım şikayetleriniz varsa FİBROMİYALJİ açısından değerlendirilmeniz uygun olur.

Fibromiyalji hastaları yukarıda yazdığım şikayetler nedeniyle doktora başvurduğunda bir tanı alırlar ve iş tedavi kısmına geldiğinde bir yol ayrımına gelirler.

Ve siz 2 yoldan birini seçmek zorunda kalırsınız.

İlk yol klasik herkesin gittiği yoldur. Hayatınızda bir değişiklik yapmazsınız. Beslenmenizi değiştirmemize gerek yoktur. Ağrılarınız için ağrı kesiciler, kendinizi mutsuz ve depresif hissettiğiniz için antidepresanlar kullanılırsınız..
2. Yoldan gitmek isteyenleri ise  neler bekliyor? Bakalım

✔️Gluten veya süt İNTOLERANSI varsa GLUTEN ve SÜT ÜRÜNLERİNİ diyetinizden belirli bir süre çıkarabiliriz.
✔️Mısır şurubu, fruktoz şurubu gibi YAPAY ŞEKER içeren her türlü gıdayı bırakmalısınız. Tatlı ihtiyacınız için meyveler, hurma, dut kurusu, kuru kayısı, kuru üzümler var.
✔️Her türlü işlem görmüş, paketlenmiş, insan eli değmiş hazır gıdayı kesmelisiniz.
✔️Probiyotik ve prebiyotik açıdan Zengin ve Sebze ağırlıklı besleneceğiz.
✔️Monosodyum glutamat yani ÇİN TUZU içeren işlenmiş gıdalardan, ASPARTAM içeren yapay tatlandırıcılardan ve uykumuzu kaçıran KAFEİNDEN kesinlikle uzak duracağız.
✔️Uyku sorunları mutlaka çözülmeli. Antidepresan ilaç kullanılmıyorsa Sarı kantaron, Melisa, papatya gibi rahatlatıcı bitki çayları ????????ile kaliteli uyku sağlanabilir.
✔️Fibromiyalji hastalarında Magnezyum, B12 vitamini ve iyot eksikliği sıktır. Varsa eksikliği mutlaka tamamlanmalı.
✔️D vitamini eksik ise 60-80 Mg/mL arasına getirilmeli.
✔️Ağır metal birikimi olduğu düşünülüyorsa kişniş, chlorella, spiruluna gibi takviyeler kullanılabilir.
✔️Egsersiz mutlaka planlanmalı. Ağır sporlar yerine yoga, pilates tercih edilmeli.
✔️İnflamasyonu azaltan zerdaçal, zencefil gibi destekler alınmalı.
✔️Karaciğerde bulunan faz1 ve faz2 detoksifikasyon sistemlerini destekleyen deve dikeni tohumu, enginar gibi desteklerden faydalanmalı..
✔️Koenzim q10, Alfa lipoik asit, glutatyon gibi antioksidan sistemleri destekleyen takviyelerin olumlu etkileri olacaktır.
✔️Fibromiyaljide #tamamlayıcıtıp tedavileri oldukça etkili. #ozontedavisi #hacamat #fitoterapi #nöralterapi sık kullandığım tedavilerden bazıları.

Özellikle ozon tedavisinin antiinflamatuar ve bağışıklık sistemini modüle edici etkileri ile kısa sürede olumlu sonuçlar almak mümkün.