Kupa Tedavisi

Kupa terapisi; binlerce yıl önce çeşitli medeniyetlerde ortaya çıkmış, birden çok rahatsızlığın tedavisi için uygulanan bir bütüncül tıp yöntemidir. Farklı kültürlerde, nesilden nesile günümüze kadar getirilen kupa tedavisi; ağrı, iltihap, solunum yolu enfeksiyonları gibi çeşitli rahatsızlıkları gidermek, etkilerini hafifletmek amacıyla uygulanmaktadır.

Genellikle geleneksel Çin tıbbı ile birlikte anılsa da kupa tedavisinin kullanımı Arap, Mısır, Antik Yunan ve Roma’da çokça rastlanmış, şifa amacıyla uygulanmıştır. Kupa terapisinin ilk rastlandığı yer ise Han Hanedanlığı’dır. Galen ve Hippocrates gibi batı tıbbının babaları tarafından da kullanılmış ve tavsiye edilmiştir.

Bardak çekme, kupa çekme, hacamat olarak da bilinen kupa terapisi özellikle Olimpiyat sporcuları tarafından yarışma öncesi sıkça tercih edilmekte; dokularını iyileştirmek ve optimize etmek amaçlı yaptırmaktadırlar.

Kupa Terapisi Nedir? Nasıl Uygulanır?

Kupa terapisi, vücudun kan akışını harekete geçirmek için ısıtılmış bir kapağın (bu bardak, kupa vb. şekilde çeşitlenmektedir) deriye vakumlanarak uygulanmasıdır. Cilt yüzeyine vakum oluşturarak uygulanan bu tedavi yöntemi akupunktur noktalarına uygulanır.

Eski medeniyetlerde bambu, metal ya da topraktan yapılmış bardaklarla uygulanan kupa terapisi günümüzde cam bardaklarla uygulanmaktadır. Oluşturulmak istenen vakum, alkole bulanmış ve tutuşturulmuş bir pamuklu çubuğun yardımıyla kabın ısıtılması ve içindeki oksijenin alınmasıyla gerçekleştirilir. Isıtılan ve oksijeni alınan kupa hızlıca belirlenen bölgeye kapatılır ve soğuma sürecinde vakum oluşur.

Kupa terapisinin süresi ortalama 5 ila 10 dakika arasındadır. Nitekim kupa terapisinde kişiden kişiye göre kupa boyutu, basınçlar ve uygulama süreleri değişebilmektedir.

Kupa Terapisi Çeşitleri Nelerdir?

• Kuru Sabit Kupa Terapisi: Kullanılan kupa yerleştirildiği yerde sabit kalır.
  • Islak / Yüzeysel Kupa Terapisi: Kanın biriktiği yerlerde insizyonlar açılır; vakum aracılığıyla kan dışarı çıkarılır.
  • Hareketli Kupa Terapisi: Uygulanan bölgedeki deri boyunca kupa hareket ettirilir.
  • Moksibusyon Kupa Terapisi: Kupa terapisi uygulanırken kurutulmuş bitkiler yakılarak kullanılır.
  • Akupunktur ile Kupa Terapisi: Kupa terapisi uygulaması ile aynı anda akupunktur da uygulanır.
  • İlaçlar İle Kupa Terapisi: Uygulama sırasında gerek duyulan krem ya da merhemler kullanılır.

Kupa Terapisi Hangi Rahatsızlıkların Tedavisinde Kullanılır?

Kupa terapisi;

• Omuz ve sırt ağrılar,
  • Bel tutulması sonucu oluşan ağrılar,
  • Kürek, kol kemiği, eklem ve bel kasları zorlanmaları sonucu oluşan ağrılar,
  • Kulunç ağrıları,
  • Sinirsel kasılmalar sonucu görülen ağrılar,
  • Bel ve boyun disklerinde kayma ve oluşan ağrılar,
  • Romatizmal hastalıklar sonucu görülen ağrılar,
  • Kireçlenmeye bağlı ağrılar,
  • Aşırı yorgunluk,
  • Geçici sinir kasılmalarının giderilmesi için sıklıkla uygulanmaktadır.

Kupa Terapisi Uygulanan Yerde Morarma Görülür mü?

Kupa tedavisi sonrasında bölgedeki renk değişimi ve şiddeti uygulama yapılan kupanın boyutuna, uygulamanın basıncına, ısı derecesine süresine ve kişinin sağlık durumuna göre değişmektedir. Tedavi sonrasında genellikle iz kalır. Nitekim iyileştirici olan şey de bizzat bu morarmalardır. Nasıl mı?

Kupa tedavisinde vakumlama sonucu oluşan morarma sayesinde vücut tüm yapıcı ve onarıcı kimyasalları bu bölgelere yönlendirir. Bu sayede vücuttaki tüm kas, eklem ve sinir yapıları tazelenir, sorun yaşanan bölgeler sağlıklı hale getirilir.

Kupa Terapilerinin Faydaları

• Eklem, kas ve sinir yapılarını yeniler, tazeler,
  • Yorgunluğa neden olan laktik asitin kaslardan uzaklaştırır,
  • Bölgedeki kan dolaşımını arttırır,
  • Hormon atılımını ve fonksiyonunu dengeler,
  • Vücuttaki kirli kanın dışarı çıkmasını sağlar,
  • Kan fazlalığı varsa tedavi yöntemi olarak kullanılabilir,
  • Vücuda detoks etkisi yapar,
  • Doku ve metabolizmayı uyarır,
  • Lenf sistemini harekete geçirir, lenf akışını artırır, fonksiyonları güçlendirir,
  • Oksijeni arttırır,
  • Hormoni yerel doku ve eklemler için gerekli enzimleri sağlar,
  • Anksiyete, stres ve depresyon gibi rahatsızlıkların etkilerini azaltmaya yardımcıdır,
  • İltihaplı alanlardaki tıkanıklığı açar ve çevresinde asidik kanı çeker,
  • Kan hücrelerini artırır,
  • Kaslarda spazm, sertleşme ve doku sertliğini giderir,
  • İlaçların yan etkilerini azaltmaya yardımcı olur,
  • Genel olarak kişinin bağışıklığını, esnekliğini ve iyileşmesini olumlu yönde etkiler.