Manuel Terapi

Günümüzde şehir hayatının yorucu temposu, masa ve bilgisayar başında uzun saatler çalışmayı gerektiren işler, spordan uzak hareketsiz yaşamlar ortopedik sorunları da beraberinde getiriyor. Hareketsiz yaşam, yanlış duruş ve sporsuzluk bel, boyun ve sırt ağrılarına neden oluyor. İlerleyen süreçte ise kireçlenme ve fıtık kaçınılmaz oluyor.

Manuel Terapi Nedir?

Manuel terapi, insanlık tarihi kadar eski bir tedavi yöntemidir. Modern tıbbın babası sayılan Hipokrat tarafından ilk kez uygulanan manuel terapi, başta omurga olmak üzere iskelet sisteminde oluşan çeşitli deformitelerin düzeltilmesi amacıyla uygulanmıştır. Manuel terapi, vücudun postural dengesini sağlamak için ellerle yapılan hareket ve manevralardan oluşan tedavi tekniğine verilen genel isimdir. Manuel terapi ile omurga ve eklemlerde oluşmuş deformasyonlara elle manipülasyon ve mobilizasyon teknikleri uygulanarak hareket kabiliyeti geri kazandırılır.

Eğitimsiz kişilerce manuel terapi adı altında yapılan uygulamalar nedeniyle her ne kadar manuel terapiye önyargılı olunsa da, uzman eller tarafından tıbbi koşullarda yapıldığı sürece oldukça güvenli ve etkilidir.

Manuel Terapinin Amacı

Manuel terapinin amacı; deforme olmuş eklem ve kasları belirlemek ve bu deformasyonu manuel terapinin belirli manevra ve hareketleriyle düzeltmektir. Manuel terapide uygulama yapılan yerler; omurga ve çevre dokulardaki kaslar, ligamanlar, tendonlar, eklem ve kapsüller, kemikler ve kıkırdaklardır. Sorunlu bulunan bu yapılara yapılan elle müdahaleler ile olması gereken hareket kabiliyeti geri kazandırılır.

Manuel Terapi Hangi Bölgelere Uygulanabilir?

Manuel terapi; omurga, sırt, bel, boyun, omuz, dirsek, diz, kalça, ayak bileği ve el ağrılarında uygulanabilmektedir. Manuel terapi çoğunlukla boyun, bel ve sırt çeken hastalara uygulanmaktadır.

Manuel Terapi İle Hangi Rahatsızlıklar Tedavi Edilebilir?

Manuel terapi yöntemi ile kas - iskelet hastalıklarının birçoğuna müdahale edilebilmektedir. Bunların başında;

• Omurga görülen problem ve ağrılar,
  • Duruş bozukluğu,
  • Omurgada hareket kısıtlılığı,
  • Boyun - bel fıtığı,
  • Bel kayması,
  • Yumuşak doku problemleri (kas ve tendon yırtılması, dokularda sertleşme) ve ağrı
  • Strese bağlı görülen ağrılar,
  • Boyun düzleşmesi,
  • Donuk omuz,
  • Kalça çıkıklığı,
  • Topuk dikeni,
  • Kalça protezi sonrası oluşan ağrılar,
  • Boyun problemlerine bağlı görülen baş ağrısı,
  • Ameliyat sonrası rehabilitasyon,
  • Doku zedelenmesi, kas yırtılması, çıkık gibi spor yaralanmaları,
  • Diz, omuz ve ayak bileğinde çeşitli nedenlere bağlı görülen eklem sorunları gelmektedir.

Manuel terapi özellikle omurgaya bağlı görülen rahatsızlıklarda etkili bir tedavi yöntemidir. Manuel terapi; bel ve boyun fıtığı, akut tortikollis, boyun kökenli baş ağrısı, skolyoza bağlı bel, boyun ve sırt ağrıları, faset sendromu, kireçlenme ağrılarında, sakroiliak disfonksiyonunda birincil tedavi yöntemidir.

Manuel Terapinin Avantajları Nelerdir?

Manuel terapide;

• Tedavi ve iyileşme süreci diğer tekniklere göre oldukça kısadır; çok daha hızlı sonuç alınır.
  • İlk seanstan itibaren sonuç alınmaya başlanır; terapi sonrası ağrı ve gerginlikte azalma görülür ve hareket yeteneği artar.
  • Sorunlu bölgeye elle doğal bir müdahale gerçekleştirilir; kimyasal ilaç, cihaz veya alet gerektirmez.
  • Başarı oranı diğer tekniklere oranlar çok daha yüksektir.
  • En önemlisi, hiçbir yan etkisi bulunmaz.

Manuel Terapi Nasıl Uygulanır?

Manuel terapi fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı hekimler tarafından deneyimli ve uzman ellerce uygulanabilecek bir tekniktir. Tıbbi eğitim almamış kişilerce uygulanmamalıdır. Muayenesi gerçekleştirilen ve rahatsızlığının tanısı koyulan hastaya manuel terapi uygulanması için önce hastaya uygun pozisyon aldırılır. Hastanın gevşemesi sağlandıktan sonra mobilizasyon ve manipülasyon safhalarına geçilir. Manipülasyon safhasında omurga rotasyonuna ani ve bir o kadar hafif bir hareketle yön kazandırılır. Manevralar sırasında çatırtı sesi duyulabilir, bu hastayı korkutmaması gereken normal bir durumdur.

Manuel terapi sırasında hiçbir ilaç, alet veya cihaza gerek duyulmaz, doktorun buna uygun muayenehanesinde terapi gerçekleştirilir ve hasta gündelik hayatına rahatlıkla devam edebilir.

Manuel Terapi Kaç Seansta Tamamlanır?

Manuel terapinin tedavi süresi kişinin fiziksel ve psikolojik durumuna göre değişkenlik göstermektedir. Hastanın rahatsızlığı ve rahatsızlığın şiddetine göre doktor gerekli seans sayısını belirtecektir. Hastada bel ya da boyun ağrısı, düzleşme veya ileri derece fıtık varsa manuel terapi ile ortalama 8 seansta sonuç alabilmektedir.

Manuel Terapi Uygulanmadan Önce Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?

Manuel terapiye başlamadan önce mutlaka muayene olduğunuz uzman hekim tarafından uygulama yapılacak bölgedeki kas, sinir ve kemik hasarı tespit edilmeli, rahatsızlığa tanı konulmalı ve ayrıntılı bir değerlendir yapılmalıdır. Detaylı bir muayene yapılmadan yapılan manuel terapiler risklidir. Sorunu saptamak ve buna göre en doğru manevraları yapmak önemlidir.